Rautalammin Rossien sukukirja

Koko Suomea kattava Rautalammin Rossien sukuseura ry:n ensimmäinen sukukirja julkistettiin sukuseuran kokouksessa Hankasalmella 20.7.2019. Suomen Sukututkimusseura valitsi teoksen Vuoden sukukirjaksi 2019.

Rautalammin Rossien suku, osa 1, Rossit Ruotsin valtakunnassa, kertoo Rossien vaiheista 1600-luvulta aina 1800-luvun alkupuolelle, jolloin Suomi oli osa Ruotsin valtakuntaa.

350-sivuinen sukukirja alkaa 1630-luvulla silloiseen Rautalammin pitäjään kuuluneeseen Kärkkäälän kylään tulleesta Brusius Matinpoika Kaipaisesta, jolle vakiintui 1600-luvun puolivälissä sukunimeksi Rossi. Sukukirja kertoo Brusius Rossin elämänvaiheista, pitää sisällään suku- eli perhetaulut ja esittelee myös muualla Suomessa, Akaalla, Jääskessä, Mouhijärvellä ja Tyrväällä esiintyneitä Rossi-sukuja, joilla ei ole todettu olevan yhteyttä Rautalammin Rossien kanssa.

Sukukirjan ensimmäisen osan jälkeen valmistellaan seuraavien vuosien aikana Rautalammin Rossien sukukirjan toinen osa Venäjän vallan ajalta ja kolmas osa Suomen itsenäisyyden ajalta.

Kirjan on kirjoittanut HTM Tommy Koukka, ja sitä on valmistellut myös Rautalammin Rossien sukuseuran sukututkimustyöryhmä, puheenjohtajansa Jouni Elomaan johdolla.

Kiinnostus kirjaa kohtaan on yllättänyt positiivisesti, ja tilauksia on tullut niin paljon, että jo toinenkin painos on loppuunmyyty. Kolmas painos otettiin alkuvuodesta 2022, ja kirjaa on siis jälleen saatavilla. Tilauksen voi osoittaa sukuseuran rahastonhoitajalle Reino Aholalle (s-posti: 0400640147(at)netti.fi tai puh: 0400 640 147).