Den här hemsidan hör till Släktföreningen Rossi i Rautalampi rf.

Släktföreningen är för ättlingar till Brusius (Ambrosius) Rossi som levde sitt liv i Rautalampi, Finland, närmare sagt i byn Kärkkäälä f o m slutet av 1630-talet. Han började använda efternamnet Rossi år 1640. Brusius pappa hette Matti men det finns inte längre någon information om honom. Brusius var torpare i Kärkkäälä. Han var gift två gånger, hans första hustru hette Riitta och den andra Teea. I familjen fanns det åtminstone fem söner (Matti, Heikki, Ambrosius, Juho och Mikko) samt två döttrar, Riitta och Valpuri. Den sista anteckningen som gäller Brusius är från år 1668.

Brusius ättlingar tycks bo överallt i Finland och t o m överallt i världen. Om Du tror att Du hör till vår släkt och vill eventuellt bli medlem i vår släktförening, var så god och kontakta oss: suvirossi(at)hotmail.com